Monday, February 4, 2013

BERSEDIAKAH...?

*gambar hiasan*
Bermain-main dengan Sundang Lipas

Dalam keheningan kolej yang mana hampir semua pelajar balik kampung, ambo ambil peluang berlatih dengan "sahabat" ambo. ambo terfikir sejenak tatkala berhenti sekejap mengambil nafas dan melepaskan lelah, kalaulah ditakdirkan negara yg aman ini menerima musibah darurat dan perang, apakah yang akan kita buat?

Bersediakah kita kalau semboyan perang dibunyikan? Adakah panggilan jihad akan disambut? Cukupkah bekal, cukupkah persiapan? Sudahkah Sundang, Pedang, Parang, Golok diasah? Wasiat sudahkah ditulis? Sudahkah maaf memaafkan, halal menghalal sesama saudara? Dan adakah sudah kita bertaubat sebenar-benar taubat?

Negara aman tak bererti ia tak akan berperang. Adanya bala tentera tak bermakna kita tak perlu belajar silat. Perang pakai senjata api tak bermaksud sia-sia belajar senjata tradisional dan tangan kosong.

Bersiaplah.....

2 comments:

  1. Salam SeGayong:
    Parang mmg ada 2 satu bertakuk takuk, satu lagi kilat elok
    Sundang ada kat tepi katil, sama la kita kadang kadang berdating dgn en.Sundang
    Bola Gergasi ada bawah katil anak..hi..hi..hi
    Wasiat tak pernah buat sbb tak ada harta pun, kalau harta banyak akan BERAT utuk ke Jihad..-nasihat orang kita dengar2 jer-
    Bab taubat tu nasib baik Cikgu saiful hakim tolong ingatkan...hrmm
    mmg kita nie banyak dosa.... walaupun macamana pun semboyan Jihad pasti akan disahut...
    wahai Tuhan ku tak layak ke syurga mu, namun tak pulak aku sanggup ke neraka mu

    ReplyDelete
  2. salam cikgu hitam keris emas,
    sama2 laa kita. pohon kasih sayang Nya yg tak bertepi, agar sentiasa dlm jalan trpuji...moga prjuangan diberkati, pohon akhir kalam lillahi.

    ReplyDelete