Saturday, July 24, 2010

TRACING THE ORIGIN OF GAYONG KELANTAN: ALLAHYARHAM CIKGU ZUL

Photo ihsan Saudara/Cikgu Zarilla Zamani :
The late Cikgu Zul at the right of the late Dato' Meor


I am one of the new generation of SSG in Kelantan. Many of the senior Gayong Masters nowadays in Kelantan have decided to take a break due to some obstacles. But there are still the "strongest" left that keep teaching and "turun Padang" (participating) so that there will be a continuous group of "Cikgus" taking their responsibilities in spreading SSG.

Every Gayong Master that I met and with whom I learned with since 1996, will mention one name. The one Master that probably "arranged" and made the Kelantan PSSGM syllabus, from the beginning level until the black belt. But he didn't put every Gayong lesson in the syllabus. Many other Gayong art and technic was taught without being asked during the belt grading.

The Master that I meant is the late Cikgu Zul.

I personally didn't had that great chance to learn from him. But I start to realize that there is a close similarities of what I learn from Pasir Puteh and Machang, with what I learn with Masters from Kota Bharu and Bachok. Since everyone of them mentioned the Master's name, it makes me curious to know better about him.

Hopefully, this "opening" will make those alive Masters will tell us who is him exactly, and what did happen actually that made this Master went away and rather moved alone than developing Silat Seni Gayong under official Kelantan Gayong federation...

So please Cikgu-Cikgu, Guru-Guru, and all Gayong Masters, tell me more about the late Allahyarham Cikgu Zul, the one among the right man of Dato' Meor in Kelantan, and the previous Khalifah Besar of Gayong Terengganu... (Correct me if it's wrong)

So the quest is begin. Let us trace back the history.

13 comments:

  1. kawe rajin jupo skali jah ngan cikgu zul masa kursus di Maahad..x silap tahun 1996 atau 1997..tgk gambar ni baru kawe teringat org yang dok sorang kat belakang atas masjid Maahad sebelum cikgu Yee g kat dio....

    ReplyDelete
  2. Panjang cerita ni, antara orang rapat dengan Arwah ialah Cikgu Muzairi, Hamdi(tok Ayah), Abe Lan, Cikgu Zul Pair Tumbuh, Abe Mi, Solehin. Saya duduk dan belajar dirumah arwah selama 3 tahun, sepenuh masa. Nanti ada masa saya akan ceritakan.

    ReplyDelete
  3. setahu ambo lepas dio menyepi diri dari PSSPGM dia tok terlibat dgn mana2 persatuan.
    Selain kerjanya sebagai SO..Arwah membuka perniagaan menjual barangan Hardware di tepi Sekolah Langgar. Kalau tak silap nama kedai tu Bayangan Delima.
    Salah seorang yang menguruskan AKAUN syarikat dia adalah anak Gayong sendiri...namun sayang anak gayong tersebut tak Amanah..disonglapnya duit tersebut. Byk dugaan yang Arwah ni terima. Pernah dilemparkan tuduhan mengajar ilmu sesat dan byk lagi. Masa dulu kalau tak silap Arwah ni lah yg jadi ketua/pengarah majlis Gurulatih Gayong Kelantan. Sebab itu silibus Gayong Kelantan beliau yg susun.

    ReplyDelete
  4. Ramai yang tak tahu cerita sebenar...sayalah orang menubuhkan Bayangan Delima bersama arwah, boleh berhubung terus dengan saya untuk tahu kedudukan sebenar. Saya tak mahu memburuk-burukan guru saya yang dah meninggal dunia.

    ReplyDelete
  5. Selepas keluar dari PSSPGM Allayarham telah menubuhkan Gayong Paduka. Tetapi tak bertahan lama.

    ReplyDelete
  6. Untuk bercerita tentang arwah saya rasa seeloknya tidak secara terbuka kerana ada sudut-sudut tertentu yang saya rasa kurang sesuai untuk dibincangkan. Bolehlah berkunjung ke rumah saya untuk mendengar cerita dari kami yang pernah siang malam bersama beliau dari tahun 1980an hingga tahun 2000. Saya rasa tidak ada anak murid gayong yang lebih akrab dengan beliau selain Cikgu Muzairi, Abe Lan, Hamdi dan saya sendiri. Bagi yang dengar cerita dan dengar cakap harap jangan buat andaian tanpa tahu duduk perkara yang sebenar.

    ReplyDelete
  7. salam cikgu, betul betul betul. kalu berkait dengan cerita "dalam", kita pakat2 gi rumah cikgu nasir aje. nak senang pegi malam selasa dok gitu eh cikgu? hehehehe.

    apa2 pun, semoga roh arwah dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yg beriman.. Amin.

    insyaAllah, akim kelik klate ni cikgu, nok gi tunggu depan tanggo cikgu. hehehehhee... ;)

    ReplyDelete
  8. Acu royat sikit abe nasir wei..gapo dio gak 7 bayangan diri dan berkecek dengan diri... mugo anak murid Arwah cikgu Zul ni biso2.

    ReplyDelete
  9. "abe nasir" inilah panggilan anak-anak gayong bachok dan anak murid cikgu Zul pada saya suatu waktu dahulu. Akim, dipersilakan datang ke rumah.
    Nik, yang baik kita ambil, yang tak elok kita buang jauh-jauh. 7 bayangan diri,berkecek dgn diri, dan banyak lagi... tapi ini bukan tempatnya untuk berbual bicara bab itu. Face to face boleh....kalau terbuka sorry.

    ReplyDelete
  10. Insya Allah..kito sajo cokek jah..nok suruh abe latoh..kan tubik doh tuh..nok royat nyo abe nasir@cikgu nasir kita ni byk ilmunya.. Jangan marah deh.. kalu tok cokek abe dok wak senyap jah..bilo nok tubik tok tahu.. Bertuah anak Gayong Bachok.Rugilah kalu ore toksir gi ngaji dengannya...Alhamdulillah semoga Gayong Bercantum semula dan Ilmunya kembali bersatu.

    ReplyDelete
  11. Insya Allah hujung minggu ni akan bersama dengan anak murid Arwah Cikgu Zul..beliau diantara yang lama berguru dengan Arwah cikgu Zul..insyaAllah akan saya ceritakan nanti
    siapa beliau? dan
    Siapakah Arwah cikgu Zul ini?
    Kenapa tertubuhnya Gayong Paduka dan apakah maksud disebalik nama PADUKA?

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum....

    Saya pagi ni sempat Chat dalam FaceBook dengan Faiz anak saudara cg Nasir...berkenaan komen saya tentang artikel ini...Di sini ingin saya jelaskan saya tiada apa2 niat untuk memburukkan,menjatuhkan atau mengaibkan peribadi Cg Nasir berkenaan Syarikat Bayang Delima dan Arwah Cg Zul berkenaan Ilmu Pecah Bayang atau berkecek dengan diri.

    Sejujurnya saya mendengar cerita dari seorang yang mendakwa dirinya adalah anak murid terakhir arwah cg zul. oleh kerana inginkan kepastian kebenaran cerita tersebut saya sengaja menulis komen ( seakan Provokasi ) sebegitu bagi mendengar ulasan daripada Cg Nasir hal yg sebenarnya. Tiada niat apa2 pun selain inginkan Kebenaran.

    Tentang komen saya yang terakhir di artikel ini tidak dapat saya ceritakan asal usul gayong Paduka kerana saya belum lagi bertemu dengan anak murid arwah Cg Zul kerana kesibukkan waktu dan jarak yang jauh..Guru yang saya ingin bertemu ialah Abg Suhaime dan Abg Solehin yg mana mereka berdua adalah ex-Jurulatih PSSPGM SIC.

    Sekali lagi saya mohonkan kemaafan andainya komen saya sebelum ini banyak menimbulkan masalah pada semua pihak.

    ReplyDelete
  13. Kawe juga ore tok biso. Abang Zul takdan kenal. Cikgu Nasir tak jumpo lagi, call jemput dah hari tuh. Asyik bz je balik kelate. InsyaAllah Cikgu Nasir, ada rezeki bertemu kita. Boleh kopi takper dah..

    ReplyDelete