Monday, August 16, 2010

The Late Dato' Ahmad Lazim

Cikgu (Master) Ahmad Lazim

*All credits to the photographer. I took this photo from facebook. Many thanks.




The late Cikgu Ahmad Lazim was one of the best Gayong master. An intelligent Master and a true fighter, he was among the one who arranged the syllabus of PSSGM in the 70's as what we could see nowadays. He was the Pemegang Amanah and Gurulatih Tertinggi of PSSGM until he passed away couple of years ago. I met him once during my very first belt seminar at Kem Kijang in 1996 when I was a little boy. I remember how exciting for us to peek (behind the coconut-leaves-fence) the late Cikgu Ahmad Lazim bring out his handgun. He then demonstrated to the senior Gurulatihs and Jurulatihs at that time how to handle an enemy with that weapon.

Gajah mati meninggalkan gading. Harimau mati meninggalkan belang. Manusia mati meninggalkan nama....

Semoga roh arwah dicucuri rahmat Allah swt....

3 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. Salam semua,

    Terkenang di suatu ketika tatkala kami bertiga di dalam pejabat arwah (Maju Alpha).Arwah menyampaikan 2 persoalan yang perlu dijawab spontan...."Apa yang kamu hendak dalam Gayong dan Apa yang kamu nak buat pada Gayong?" Ringkas tetapi penuh bermakna.Dua soalan yang dapat merungkai keikhlasan kita dalam bergayong........

    ReplyDelete
  3. aduuhh... satu persoalan yg patut ditilik setiap insan dari cikgu azizan. moga kita ikhlas dalam berguru, dan tiada sedikitpun dalam hati kita mengharapkan kekuasaan, bengkung dan sandang. mengharap dan meminta sesekali tidak sama dengan diberi dan diamanahkan. Rasulullah saw pernah bersabda (yg bermaksud)"jangan memilih orang yang mahu menjadi pemimpin, kerana sebarang kesilapan dalam pimpinannya adalah kesalahannya. tapi pilihlah orang yang dipilih Allah, kerana Allah sahaja galang ganti kesalahannya". (au kamakol Rasulullah saw)

    jawatan, wang, sandang dan bengkung dikejar. manakah keindahan dalam merasai kehebatan ilmu persilatan itu sendiri??? manakah kenikmatan dalam mengalami sendiri kemujaraban amalan kebatinan??? manakah keberkatan dalam memahami hakikat adat????

    ReplyDelete